RSS

Preliminär Essä

25 Maj

Jag kommer i min essä att behandla ämnet Copyright om bilder och videor vi har på t.ex. Flickr.
Jag tycker att det är ett ganska bra ämne att ta upp och diskutera i och med att det händer många brott i den digitala värden mot copyright nu för tiden.
Det har hänt att folk stjäl mina bilder och lägger dem på deras sida. Mycket irriterande situation. Jag kommer genom den här essän att eventuella berätta om min erfarenhet.
Här kan du läsa min ESSÄ i PDF

Direkt Länk till YouTube

Referenser

Flickr (senast uppdaterat 2011). About Flickr, [Elektronisk] Flickr officiella hemsida. Tillgänglig:

<http://www.flickr.com/about/ > [2011-05-25]

Jill Gerhardt-Powals, Ph.D. och Matthew H. Powals, Esq. (1998). The Digital millennium Copyright Act: An International assault on Fair Use? [Elektroniskt – pdf] tillgänglig:

< https://metodiefor.wordpress.com/wp-content/uploads/2011/05/p191-gerhardt-powals.pdf >

[2011-05-25]

Justitiedepartementet, Regeringskansliet, Upphovsrätt, Information om rättsreglerna. [Elektronisk – pdf] Tillgänglig:

<http://www.sweden.gov.se/content/1/c4/26/85/146cffc2.pdf> [2011-05-25]

Paul Bausch, Jim Bumgardner (2006). Flickr hacks, 1st ed.  [Elektronisk] Google e-böcker.

Tillgänglig: <http://books.google.com/books?id=5Ha0dW5RoAwC&printsec=frontcover&dq=flickr&hl=sv&ei=G8yhTceQPMXMtAbtzsDnAQ&sa=X&oi=book_result&ct=result&resnum=3&ved=0CEUQ6AEwAg#v=onepage&q&f=false > [2011-05-25]

 

Etiketter:

8 svar till “Preliminär Essä

  1. noooway

    26 maj, 2011 at 21:01

    hehehe!! love ur movie 😉

     
  2. Jessica Sidén

    30 maj, 2011 at 01:41

    Hej!

    Jag har nu läst igenom din essä och tänkte lämna lite kommentarer till den!
    Jag delar upp kommentarerna med rubriker för att det ska bli lättare att följa dem!

    Innehåll:
    Du har ett bra innehåll i ditt arbete och har alla delar som skulle vara med i essän. Jag kan inte låta bli att påpeka att du inte skrivit hur mycket Pro-konto kostar i månaden eller om det är per år, när du ändå skrivit hur mycket det kostar blir jag nyfiken på om det är i månaden eller per år! 🙂
    Däremot upplever jag att essän blir lite rörig på sida 4, jag vet inte om det beror på att typsnittet växlar mellan bild och text eller om det är att du använder CAPS är du refererar till artikeln.
    Däremot tycker jag att ditt underlag till copyright är lite väl klent, vad jag kan utläsa om man bortser från beskrivningen av tjänst och upphovsrättslagen i Sverige, så är det inte många rader som faktiskt beskriver det du tagit upp som ämne i din essä. Här ger jag förlag på artikel du skulle kunna använda:

    Teste, Staffan (2010) HD-dom om tumnagelbilder kan drabba Google, [Elektronisk] Medie Världen, 8 mars. Tillgänglig:
    http://www.medievarlden.se/diskussion/2010/03/hd-dom-om-tumnagelbilder-kan-drabba-google
    [2011-05-29].

    Kommentarer:
    Du skriver väldigt utförligt i din diskussion, där du skriver mycket om den lilla undersökning dy gjort, vilket jag tycker var en super rolig idé för att få se vad ungdomar tyckte! Du berättar även mycket om det du själv upplevt i form av stöld, något som jag också finner intressant.
    Du tar även upp lite om funktioner hos Flickr här i diskussionen, hur man kan ha bilderna i privat läge osv. Detta tycker jag passar mer under beskrivning av tjänst, åtminstone på det sätt du nu skrivit det.

    Referenser:
    Du refererar bra och på rätt sätt, men jag saknar som sagt lite mer innehåll beträffande själva copyright och kanske därav någon mer referens beträffande det.

    Tack för en intressant läsning om ett ämne som man faktiskt inte tänker så mycket på.

    Lycka till med slutgiltiga essän!

    Mvh

    Jessica Sidén

     
  3. Jessica Sidén

    30 maj, 2011 at 01:46

    Hej igen!

    Såg nu att du nog bör se över dina referenser lite, alltså hur du refererar!

    Ha det så bra!

    Jessica Sidén

     
  4. Metodiefor

    30 maj, 2011 at 21:54

    Hej Jessica! Tack för tipset 😉
    Jag har skrivit lite om copyright, eftersom att själva Essän behandlar just brottet mot copyright, därför skrev jag bara lite kort och snabbt (som underlag) om olika lagar som gäller i Sverige (där jag är nu) och i USA, då Flickr ägs av Amerikanska Yahoo. Angående formalia, håller jag med dig, jag ska skärpa mig!
    Ditt tips på referens är mycket intressant, har läst artikeln och jag kommer att uppdatera essän genom att lägga till lite info om HD-domen (ur din artikel) samt Bildleverantörernas Förening http://www.blf.se/sv/blf.html

     
  5. noooway

    31 maj, 2011 at 04:00

    Hej Christi!

    Det var väldigt intressant ämne du skrev om tycker jag samt bra titel på essän.

    Syfte: bra syfte som kort sammanfattar arbetet på ett bra sätt.

    Inledning : Du inleder på ett bra sätt, Det skulle vara intressant om du hade nämnt varför du valde att skriva om det ämnet.

    Beskrivning av tjänst: Du beskriver tjänsten väldigt bra, jag har aldrig använt Flicker eller tittat på det djupt men jag vet nu mer om den genom din beskrivning. ( Kanske skulle prova och skapa ett konto där någon gång, men hittills så föredrar jag Facebook konto) 🙂
    När du börjar skriva om Copyright delen så skulle jag helst vilja ha en kort rubrik som påpekar att det är ett nytt ämne. Den hoppar till en vetenskaplig artikel om Copyright direkt, vilket känns lite växlande plötsligt. Det skulle också vara bra om du berättade i det stycket att Copyright och upphovsrätt är samma sak, för att du använder båda orden i din essä då kan man tro att det är olika saker. du nämnde att man kan döms till böter om man strider mot Copyright men man kan också döms till fängelse i max 2 år (VAD BETYDER COPYRIGHT (©) .Lite mer information behövs om Copyright.

    Diskussion: Din diskussion var väldigt intressant, du har tagit med andras åsikter, jag tyckte om ditt sätt vilket kan hjälpa till att utöka diskussion mer när man har flera åsikter. flödet var också väldigt bra samt bra argumenterat, du har berättat att du blev utsatt för copyright själv när någon tog dina bilder utan tillstånd. Det är ett ämne som man kan diskutera mycket faktiskt och säga vad som är rätt och fel. som du har också nämnt att det är nästan alla som råkade ut för Copyright, när det gäller att ta andras saker som ligger ute på Internet som tex. bilder, musik och filmer med mera.

    Slutsats: Risken får man ta när man publicerar sina filer på Internet för att då är dem tillgängliga för alla, annars får man låta bli att lägga ut de. Det var en kort och klar slutsats från dig vilket jag håller helt med.

    Referens: källorna som du använde dig av var bra och lämpliga tycker jag!

    min referens och (Länkar som kan vara till hjälp)

    Javascript (2011), Vad betyder Copyright [Elektroniskt] http://www.javascript.nu/copy.shtml tillgänglig den 31 maj 2011

    Yahoo (2011). Copyright and Intellectual Property Policy. [Elektroniskt] http://info.yahoo.com/copyright/us/details.html tillgänglig den 31 maj 2011

    MVH//Israa

     
  6. noooway

    31 maj, 2011 at 04:05

    Glömde nämna att du har en bra beskrivning här också i bloggen och en jätte fin movie om Copyright 😉
    Lycka till med slutgiltiga essän!

     
  7. Metodiefor

    31 maj, 2011 at 07:54

    Tack sötis Israa!! gillar tipset!! Jag kommer att fixa det, ha en bra dag och lycka till med GIS + eTjänster också heheheh 🙂

     

Lämna en kommentar